@article{oai:ksu.repo.nii.ac.jp:00002931, author = {加野, まきみ and KANO, Makimi and ゴーベル, ピーター and GOBEL, Peter}, journal = {京都産業大学総合学術研究所所報}, month = {Jul}, note = {デジタル・ストーリーテリング(DST)は語学学習の場で様々な学びの機会を与えてくれるが,同時に教育的・技術的に多くの困難にも直面する。本稿では,2015年度に行ったDSTを使ったタスク重視の学習についての様々な要因について議論する。プロジェクトは3ヶ月にわたってクラス全体を使って行なわれ,被験者は4つのデジタルストーリーを作り,クラスで発表することが求められた。最終作品はトピック,構成,視覚的資料の使用,プレゼンテーションの観点から教員により量的に評価・分析された。また,各タスクに対する被験者の態度・志向を自己決定理論(Deci&Ryan,1985)に基づくアンケートを使って計測した。アンケートでは,タスクに係る労力や見出す価値の認識,タスクへの取り組み,今後のタスクへの成功への期待値などを調査した。トピックへの認知度が低いと,より多くの労力がかかると認識され,被験者の取り組みが少なくなり,タスクの完成のために必要なICT機器やソフトへの精通度合いが高ければ,プロジェクトに価値を見出し,今後の成功への期待も高くなると予測されたが,調査の結果,トピックの認知度・労力と取り組みに関しては支持されず,ICTへの精通度合い・価値と今後の成功への期待に関しては結論に至らなかった。しかしながら,DSTは語学学習の場でいくつかの目的で有効に組み込むことができると考えられる結果を得た。ICTの側面に関するより多くのサポートが必要であることなどの課題も浮き彫りになった。また,本研究は双方向プレゼンテーションや携帯端末を使ったプロジェクトなど,多くの分野において今後の研究の可能性を示唆した。, Digital storytelling projects provide a variety of opportunities for learning in the language classroom, but also create a number of challenges for both pedagogy and technology. This paper describes a multi-method study into factors involved in task-based learning using digital storytelling. Using intact classes, study participants were required to create a series of digital stories and present them to their peers. The stories were quantitatively analyzed using the factors of module(topic),time, medium, and reported technological proficiency. Student attitudes towards the tasks were gauged using a questionnaire based on Self-determination Theory(Deci&Ryan,1985), which measured perceived task cost and value, engagement with the task, and expectancy for success on future tasks. It was hypothesized that more unfamiliar topics would lead to perceptions of higher cost and less engagement on the part of the participants, and that experience and familiarity with technology needed for task completion would lead to perceptions of those tasks as having greater value and a higher expectancy for future success. An analysis of the results suggested that a connection between topic/cost and engagement was not supported, while a connection between familiarity with technology/value and expectancy for success was found to be inconclusive. However, there were several interesting findings that suggest that digital storytelling can be incorporated into EFL classes for distinct purposes. The results of the study underscored a need for more support regarding the technical aspects of the DST projects and suggest a number of areas for future research, such as projects using a variety of formats and mobile devices, online peer feedback at each step, and the effects of recursive training sessions(teacher or peer-led), 3, KJ00010262399, P, 研究論文, Papers}, pages = {45--54}, title = {デジタル・ストーリーテリング・プロジェクトの複雑性 : 取り組みや作品の完成度,満足度に影響する要因とは?}, volume = {11}, year = {2016} }