@article{oai:ksu.repo.nii.ac.jp:00002980, author = {加野, まきみ and KANO, Makimi and ゴーベル, ピーター and GOBEL, Peter}, journal = {京都産業大学総合学術研究所所報}, month = {Jul}, note = {「デジタルネイティブ」という言葉は,1980年以降のデジタル時代に生まれた人を指して使われ,Prensky(2001a)により広められた語である。この語は1980年以前に生まれた人を指す「デジタル移民」という語としばしば対照される。近年,この二つの対立する概念を用いて,これら二つのグループによるテクノロジー使用実態の相違が明らかにされ,教育現場のあり方について示唆が行われてきた。本稿では,現大学生とデジタル機器との関わり方について,本学学生を対象に行った調査の結果を述べる。377名の本学学生にアンケートを実施し,大学内外でのデジタル機器(主にパソコンと携帯電話)の使用実態と,学生の望む学習スタイル(紙ベースかデジタルか)について明らかにした。その結果,デジタル機器やテクノロジーは学生が使える状態にあるものの,学生が実際に使用するデジタル機器の種類や方法は非常に限られたものであるということが判明した。その結果を元に,この調査が教員や授業にもたらす示唆,学習におけるコンピュータの役割,新しい大学教育の方法などを論じる。, ‘Digital native’ is a term, popularized by Prensky (2001a), for people born in the digital era (after 1980). This term is often contrasted with ‘digital immigrants’, those born prior to the 1980s. In recent years, this dichotomy has been used to raise awareness of differences in technology usage between these two groups, and their implications for education. This paper deals with the present generation of students and their relationship to technology, providing empirical data obtained in a Japanese context. Using a survey questionnaire, this paper examines 337 KSU students’ use of digital technology (primarily computer and mobile phone use) in academic and non-academic settings, as well as student preferences for digital or paper-based learning materials. The results of the study show that students have a wide access to digital media and ICTs, but are limited in their use of certain kinds of media and technology. The paper concludes with a discussion of the implications of the survey results for classrooms and teachers, as well as what this means for the role of computers in self-study contexts and new methodologies in Japanese higher education., 1, KJ00008753279, P, 研究論文, Paper}, pages = {1--19}, title = {モバイルネイティブ : 京都産業大学における学生のICT利用実態}, volume = {8}, year = {2013}, yomi = {カノ, マキミ} }