@article{oai:ksu.repo.nii.ac.jp:00002992, author = {西谷, 敦子 and NISHITANI, Atsuko}, journal = {京都産業大学総合学術研究所所報}, month = {Jul}, note = {本研究はTOEICのリーディングセクション100問の難易度をラッシュ分析を用いて検証するものである。参加者はTOEICスコア235から920に渡る83名の大学生。ラッシュ分析の結果,最も難易度が高かった問題はパート5の語彙問題の1問であり,最も難易度が低かった問題はパート7の読解問題の1問であった。また,文法問題の中で難易度が最も高かったのは品詞問題で,最も低かったのは“and”の前に“both”を入れる問題であった。本稿は進行中のプロジェクトの予備分析結果を一部報告したものであり,完全なものではない。今後,さらなる分析を行い発表する予定である。, This study investigated the difficulty order of 100 items in the reading section of the TOEIC test using a Rasch analysis. The participants were 83 university students, whose TOEIC scores ranged from 235 to 920. The difficulty order of the 100 items was displayed according to their Rasch difficulty estimates : The most difficult item was a vocabulary item from Part 5, and the easiest one was a reading comprehension item from Part 7. The most difficult grammar item was a parts-of-speech item, and placing “both” before “and” was the easiest. This is only a partial report on a preliminary analysis of a work-in-progress project. The more detailed report will be provided in the near future., 13, KJ00008753519, P, 研究活動報告, Activity Report}, pages = {137--144}, title = {TOEIC テスト問題の難易度の検証 : ラッシュ分析を用いて}, volume = {8}, year = {2013}, yomi = {ニシタニ, アツコ} }