@article{oai:ksu.repo.nii.ac.jp:00003015, author = {荻野, 晃大 and OGINO, Akihiro and 玉田, 春昭 and TAMADA, Haruaki and 上田, 博唯 and UEDA, Hirotada}, journal = {京都産業大学総合学術研究所所報}, month = {Jul}, note = {本稿では,大学におけるプログラミング初学者のプログラミング教育を支援するために開発したロボットシステム:フィノケーションの仕組みを述べる。今回のフィノケーションには,新たに導入した初学者のプログラミング傾向を定量的に分析する仕組みを追加したので,その仕組みについて述べる。また,フィノケーションを用いて収集した初学者のソースコードを,熟練者の目視によりプログラミング傾向を定性的に分析した結果を述べる。, In this paper, we describe the Phynocation that is a learning support system with a communication robot for programing. The new version Phynocation has a function that analyzes a programing trend of students. This paper describes the new function that measures metrics related with editing source code.This paper also describes the result of qualitative analysis based on observation by experienced programmers., 13, KJ00008431699, P, 研究活動報告, Activity Report}, pages = {123--131}, title = {ロボットアシスタントを用いた教育支援システムの開発とプログラミング初学者のコーディング傾向の分析}, volume = {7}, year = {2012}, yomi = {オギノ, アキヒロ and タマダ, ハルアキ and ウエダ, ヒロタダ} }