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アイテム
京都の都市ブランドの源泉をさぐる:観光社会学的アプローチによる接近
http://hdl.handle.net/10965/00002950
http://hdl.handle.net/10965/00002950008c14f1-cf9b-484c-b885-60366be352e9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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KJ00009319199.pdf (884.7 kB)
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Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2018-01-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 京都の都市ブランドの源泉をさぐる:観光社会学的アプローチによる接近 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Exploring Kyoto City Brand from a Perspective of Sociology of Tourism | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 京都ブランド | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 京都観光 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 観光社会学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ネットワーク分析 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ロジスティック回帰分析 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kyoto city brand | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Kyoto Tourism | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | sociology of tourism | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | network analysis | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | logistic regression analysis | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11879037 | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P | |||||
著者 |
金光, 淳
× 金光, 淳 |
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著者所属(日) | ||||||
値 | 京都産業大学経営学部 | |||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究論文 | |||||
記事種別(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Paper | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 「京都ブランド」研究の一環,拡張として観光社会学の知見を取り入れ「ラグジュアリー・ブランド」としての「京都・都市ブランド」の構造が計量的に解明される。「都市ブランドに関する10大都市調査」に基づき京都ブランドのパワーの源泉に接近する。都市ブランドの社会的階層仮説,京都ブランド関東卓越説,京都ブランド関西優位説,京都ブランド中高年女性優位仮説が提出され,検証される。ロジスティック回帰分析,カテゴリーデータ分析は京都ブランド関西優位説のみを支持している。コアな京都観光客である中年女性の京都ブランド評価は高くなく,京都ブランドは若い女性と40代女性,50代男性の高評価に支えられていることが示される。他方,高いと予想されていた富裕層,社会的高地位者の京都ブランドへの評価は相対的に低く,都市ブランドのステイタス仮説は単純には支持されない。またネットワーク分析は都市間の階層的都市ブランド構造,つまり東京・京都を中核,他の都市を周辺とする中心―周辺構造を示している。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This paper investigates into the structure of the city brand of Kyoto from a perspective of sociology of tourism, based on an internet survey on ten major cities: Kyoto, Tokyo, Osaka, Kobe, Yokohama, Sapporo, Sendai, Nagoya, Hiroshima and Fukuoka. Three hypotheses on the source of Kyoto’s brand power are proposed and tested through the statistical analyses of survey data sets. Logistic regression analyses do not support a hypothesis on Kanto residents’ preferences for Kyoto city brand, but do support that of Kasai residents. A hypothesis on the preferences for Kyoto city brand among Middle-aged women is not supported. More detrimentally, a hypothesis on strong preferences among high social status holders for Kyoto is not supported. However, a network analysis discovers a stratified center-periphery structure among Japanese city brands; Kyoto is a quasicenter, second to Tokyo as a center, with all other cities as peripherals. | |||||
書誌情報 |
京都産業大学総合学術研究所所報 巻 9, p. 33-55, 発行日 2014-07 |
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表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 3 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00009319199 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 1348-8465 |